Dlaczego warto lepić z gliny?

10 powodów, dla których dzieci powinny lepić  z gliny

  1. Rozwój motoryki małej
    Lepienie to między innymi ugniatanie, spłaszczanie, uderzanie, klepanie, szczypanie, wałkowanie, drapanie, gładzenie, zwijanie, wycinanie czy nakłuwanie czyli ogrom ćwiczeń motorycznych. Podczas zajęć z ceramiki dzieci angażują do pracy nie tylko dłonie, ale całe ręce, a ręce w ceramice są podstawowym narzędziem. Podczas lepienia, poprawia się również koordynacja oko-ręka, co z kolei może ułatwić uczniom i uczennicom naukę czytelnego pisania. 

  2. Wyciszające właściwości gliny
    Kontakt z gliną uwalnia emocje i redukuje stres. Dzieci koncentrują się na lepieniu przez wiele godzin, a sam proces tworzenia działa uspokajająco. Nawet nadpobudliwi mali ceramicy potrafią się wyciszyć przy pracy z gliną i utrzymać skupienie na swojej pracy przez dłuższy czas.

  3. Kreatywność
    Udział w zajęciach artystycznych w dzieciństwie prowadzi do innowacji w wieku dorosłym. Ceramika nadaje  się idealnie do szukania nietypowych rozwiązań. Na warsztatach jabłko bywa niebieskie, a słoń może mieć 3 trąby, na dokładkę schowane w podręcznej walizce, projekt domu może przeczyć zasadom grawitacji, a naczynia niekoniecznie muszą być projektem skrojonym dla naszej cywilizacji. Celem warsztatów ceramicznych dla dzieci nie jest ulepienie dzieła doskonałego, ale sam proces kreacji. Nawet jeśli w przyszłości Ci młodzi Ceramicy i Ceramiczki będą się zajmowali zupełnie innymi rzeczami niż glina, to kreatywność, którą w sobie rozwiną w młodości, będzie im uławiać szukanie nowych, nieszablonowych ścieżek i rozwiązań w dowolnym zawodzie.

  4. Samoocena
    Glina jest niezwykle wdzięcznym materiałem. Jest łatwa do kształtowania, nie spływa jak farba, nie wymaga dodatkowego kleju, nici czy nożyczek, wiele wybacza i można z niej tworzyć wciąż od nowa. Dzieci czują się odpowiedzialne za swoją pracę, a ostateczny kształt i kolor ulepionego dzieła często napawa je radością i dumą. Odbierają komunikat, że MOGĄ I POTRAFIĄ, a to pozytywnie wpływa na ich własną samoocenę.

  5. Cierpliwość, zasady i współpraca
    W przypadku pracy z gliną obowiązują pewne zasady, np. płat gliny nie może być zbyt cienki, aby coś przylepić potrzebny jest drapaki szlam, nie szkliwimy prac od spodu. Dzieci uczą się, że stosując się do zasad, jest duża szansa na udany wypał. Ceramika wymaga cierpliwości, gdyż nawet aby dobrze wysuszyć pracę trzeba zaczekać o wiele, wiele dłużej niż 5 minut, a potem jeszcze trzeba poszkliwić i ponownie zaczekać na kolejny wypał. Dzieci uczą się współpracy, gdyż nigdy nie ma tylu narzędzi i wałków, aby wystarczyło dla wszystkich. Cóż… trzeba się dzielić oraz  pomagać kolegom i koleżankom w znalezieniu sposobu na ulepienie ważnego elementu pracy.

  6. Poprawa rozwoju sensorycznego
    Zajęcia z ceramiki sprawdzają się w rozwoju sensorycznym. Ceramika nie przytłacza zmysłów i pozwala na pracę we własnym tempie. Glina wiele znosi i pozwala na nieskrępowaną ekspresję. Warsztaty angażują zmysł węchu (tak, glina ma zapach), zmysł wzroku i oczywiście zmysł dotyku. Nie potrzeba specjalnych umiejętności, aby uwierzyć, że jest się nie tylko uczniem, ale również mistrzem tworzącym szalone, barwne prace o niezwykłych fakturach i formach.

  7. Rozwiązywanie problemów
    Aby tworzyć z gliny trzeba poradzić sobie z prawami fizyki i wyjątkowymi właściwościami gliny, a to sprzyja umiejętności rozwiązywaniu problemów. Ba… nie ma obok rodzica, który mógłby podrzucić gotowe rozwiązanie. Czy mała figurka utrzyma wielką głowę, a spore naczynie czy może mieć drobny uchwyt? Dzieci na ceramice eksperymentują i szukają nowych rozwiązań.

  8. Szare komórki
    Uważa się, że aktywność artystyczna przyczynia się do zwiększenia liczby połączeń nerwowych w naszych mózgach. Jak podaje uruchomglowe.pl ”Im większy „system łączy” tym lepiej kojarzymy informacje werbalne i wizualne, wpadamy na nowe pomysły, płynniej też mówimy i czytamy (badania S. F. Witleson, C. de Lacoste-Utamsing i in.) Sztuka i działalność artystyczna pobudza wyobraźnię, która jak zauważył Albert Einstein jest ważniejsza niż wiedza. Im bardziej korzystamy z wyobraźni podczas nauki, tym szybciej się uczymy. Im częściej oddajemy się twórczości artystycznej tym bogatsza jest nasza wyobraźnia a to z kolei usprawnia procesy zapamiętywania.”

  9. Wyrażanie WŁASNEGO „JA”
    Dzieci komunikują się ze świtem na wiele różnych sposobów, także poprzez tworzenie. Wyrażanie własnego JA poprzez kreację daje poczucie własnej wartości i sprawczości oraz rozwija nowy sposób umiejętności komunikacyjnych.

  10. Sukces
    Dzieci zaczynając pracę z gliną dostają porcję surowego materiału i jeśli mają pomysł, dwie ręce i przestrzeń do swobodnego kreowania, przekształcają glinę w trwałą, barwną formę ceramiczną. Ten moment, kiedy uczniowie i uczennice wreszcie widzą efekty swojej pracy, to moment przypominający odpakowywanie prezentów. Dzieci szybko zdają sobie sprawę, że mogą zepsuć swoje projekty i iść dalej. Ich poczucie własnej wartości rośnie, gdy zdają sobie sprawę, że samodzielnie mogą stworzyć coś niezwykłego i trwałego.
    Czyli SUKCES!


    Bibliografia:
    www.kristacameronpottery.com/
    www.centrum-autyzmu.pl/terapia-i-edukacja,terapia-i-edukacja,ceramika
    blog.activityhero.com/top-benefits-of-taking-a-pottery-class-for-children/
    www.uruchomglowe.pl
Dodaj komentarz